tisdag 9 januari 2018

Min nummer fyra

Halåå! Har ju helt glömt bort att berätta vad jag gjorde i slutet av förra året, efter ett två års uppehåll. Jag skaffade en till tatuering! 



Har ju tre tatueringar från förr, tre relativt små. En liten g-klav på ankeln, en fågel och en sångtext på skulderbladet och en kort text på nedre delen av vänster arm. Brukar med två års mellanrum (ganska exakt) få ett sånt sug efter att göra en ny, och nu var det dags. Ville göra en lite större och tydligare den här gången, så då fick det bli högra axeln. 

Har länge funderat på vad jag ville göra. Mina första lärarår har varit extremt lärorika och viktiga för mig, och läraryrket är nog något som på sätt eller annat kommer att hänga med fram till pensionen, skulle jag tro. Ville ändå inte ha någon typisk "lärartatuering" i form av ett äpple eller en hög med böcker, utan ville göra något som inte var lika uppenbart.

Här i Mariefred har vi något som kallas Hjorthagen. Hjorthagen är Sveriges enda kvarvarande hjorthage inom ett kungligt slottsområde, och Mariefred är rätt känt för detta. Enda sedan jag flyttade hit har jag varit väldigt fascinerad av de vackra, orädda hjortarna. Så då plötsligt slog det mig - varför inte tatuera in en hjort? Som påminnelse om min första viktiga lärartid, här i Mariefred. Tycker hjortar är såna otroligt vackra, ståtliga djur.

Resten av tatueringen
(själva utformningen och blommorna) har ingen speciell betydelse. Fjärilen är dock lite speciell - det är en Tosteblåvinge, Finlands nationalfjäril från 2017.






Jag har tagit alla mina tre tidigare tatueringar vid tre olika ställen, och den fjärde blev också på ett nytt ställe. Jag valde att kontakta Sabina Seifert vid Tattoo Studio Queendom Crew på Södermalm inne i Stockholm. Sabina fattade direkt vad jag var ute efter och när jag kom in gjorde hon stensilen klar och vi satte igång. Hon jobbade väldigt mycket med skuggning i min tatuering, vilket gör den väldigt detaljerad. Efter 3,5 timme kom vi fram till att jag nog hamnar att sitta en sittning till för att göra den klar, så två veckor senare kom jag tillbaka för ytterligare tre timmar. När den var klar blödde den en hel del (helt sjukt, som att jag skulle blöda med när man använder sig av blå och gröna färger än andra?). Har aldrig suttit så länge under en session tidigare, men tycker att det var rätt enkelt ändå. Efter 2,5 timme börjar man nog bli lite sur och irriterad, men annars så går det bra.

Sammanfattat är jag sjukt nöjd med både betjäningen och tatueringen. Ifall ni planerar ta en tatuering inne i Stockholm kan jag verkligen rekommendera Queendom och Sabina! Har jag tankar på att fortsätta på den på något sätt...? Hmm. Fortsättning följer kan vi ju säga 😉

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!