fredag 5 februari 2016

Historien om en tidsoptimist

Halå. Ska till Vasa idag. Har biljetter för ett tåg som går klockan tre, men tänkte åka lite tidigare, byta ut biljetten och åka med ettans tåg istället. Glöm de, sa Feldiin... Det är inte alltid lätt att vara jag.


- Stiger upp i god tid, jomsar omkring här hemma. Inser att om en halvtimme måste jag gå för att hinna med bussen. Jomsar lite till, äter mat. Märker att SHIT, måste gå om en kvart. Dags att gå i duschen.

- Hinner inte tvätta håret eller sminka mig = ser ut som skit. Märker att SHIT, måste hinna diska. Diskar i racerfart och slänger mig ut ur dörren med andan i halsen.

- Märker på Fölis sidor att bussen är sen och andas ut. Ser ändå bussen komma dit längre fram och inser att jag inte hinner. Springer med eld i rewen till nästa korsning och viftar hysteriskt med busskortet med förhoppning om att bli släppt ombord. Busschefen flinar och pekar på nästa hållplats. Hinner inte ikapp bussen. Pekar argt finger i mitt huvud och väntar på nästa (sista för att hinna till tåget). Står med ryggen till med ögonen i telefonen när nästa buss glatt kör förbi två minuter i förtid.

- Pratar extremt fult och funderar vad fasen jag ska göra nu.

- Galopperar tillbaka hem och kastar mig in i bilen. Kör via S-market för att lyfta pengar och kvider till kassatanten för att hon ska växla 20€ till slantar. Får mina mynt och galopperar tillbaka till bilen.

- Kör rally till tågstationen med 10min till godo innan tåget går. Enda lediga parkeringsplatsen är långt in åt rewen från både stationen och myntautomaten.

- Springer med andan i halsen mot myntautomaten och stannar halvvägs. Ser på alla som går ombord på tåget och använder hjärnan för första gången på en timme. Tänk om jag betalar för en bilplats för hela helgen och sen är tåget fullt? Tänk om jag inte hinner byta biljett och inte hinner på tåget?

- Inser att jag är galen och går tillbaka till bilen. Kör hem i snigelfart och nu sitter jag här:


Jag har ju en snygg tröja iallafall. Får småningom börja röra mig mot den förbannade bussen igen. Tänkte göra det i tid, den här gången. Annars lär jag väl få en hjärnblödning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här finns rum för ett moi. Pling!